Ghana, het land van de lach en de gastvrijheid... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Tanja Hagen - WaarBenJij.nu Ghana, het land van de lach en de gastvrijheid... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Tanja Hagen - WaarBenJij.nu

Ghana, het land van de lach en de gastvrijheid...

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

04 Februari 2011 | Nederland, Utrecht

Lieve allemaal,

Zo, de kogel is door de kerk: ik ga een half jaar vrijwilligerswerk doen in Ghana!! Een altijd gekoesterde droom om een tijd in het buitenland te gaan wonen en werken komt uit!

Zoals jullie wellicht weten, ben ik al een tijdje op zoek naar een leuke baan bij een ontwikkelingsorganisatie, maar helaas liggen die banen op dit moment niet voor het oprapen. Het is een markt die op dit moment erg onder vuur ligt, met veel ontslagen, en dus heel erg lastig om tussen te komen. Daarom heb ik besloten om nu eerst mijn droom te gaan waarmaken en een half jaar in een ontwikkelingsland te gaan wonen en werken. Hoe vaak in je leven krijg je zo’n kans? Weer een vinkje op mijn bucket list ;-)! Enerzijds goed voor mijn CV en anderzijds een unieke kans om een andere cultuur te leren kennen en zelf te ervaren hoe het is om in een ontwikkelingsland te wonen.

Ik ben via Togetthere, het internationaal jongerenprogramma van ICCO en Kerk In Actie in contact gekomen met het AMO programme. Het AMO programme is een lokale, Ghanese NGO die zich richt op kwaliteitsverbetering van onderwijs in Ghana. Dit doen ze door het produceren en verkopen van educatieve lesmaterialen. Wat wij hier in Nederland kennen, het spelenderwijs leren met houten klokken, telramen, kubussen etc., is iets wat ze in Ghana nog niet echt kennen. Daar wordt er vooral geleerd door rijtjes op te dreunen etc. AMO verkoopt enerzijds de materialen, maar traint ook de leerkrachten om dit lesmateriaal te gebruiken in hun lessen. Ik ga met mijn bedrijfskundige en marketing achtergrond kijken wat ik voor ze kan betekenen, hoe we AMO meer bereik kunnen geven en zoveel mogelijk mijn kennis overdragen aan de lokale mensen daar.

De afgelopen weken stonden in het kader van voorbereiding- en veiligheidsstrainingen, inentingen en heel veel dingen regelen. Het geeft een veilig gevoel dat ik via een professionele organisatie als Togetthere weg ga. Persoonlijke gesprekken, betrokken mensen en heel veel trainingen zijn standaard onderdeel van het voorbereidingstraject. Afgezien van de lol die we onderling met elkaar gehad hebben, heb ik ook ontzettend veel geleerd. Zowel over veiligheid, cultuur, interculturele communicatie en cultuurshock, als ook over mezelf en hoe ik reageer in verschillende situaties. Ik weet nu precies wat ik moet doen als we gegijzeld worden, als we in een mijnenveld lopen, als er een agressief persoon voor je staat en hoe ik eerste hulp moet toepassen. Nu alleen hopen dat ik t niet nodig ga hebben ;-)

Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen en ontdekkingsreis. De komende weken ben ik nog druk bezig met het regelen van de laatste dingen en nog leuke (afscheid)etentjes met vrienden en familie. En dan is het bijna zo ver! 10 maart vlieg ik naar Ghana. Ik heb er heel erg veel zin in en ben heel erg benieuwd hoe ik het daar ga hebben. Natuurlijk zal het ook best pittig gaan worden. Zo ver van thuis en alle lieve vrienden en familie om me heen. Maar ik weet zeker dat ik daar ook hele bijzondere mensen ga ontmoeten en dat ik mijn weg wel ga vinden. Mooie uitdaging!

Ik ga er voor en zie wel wat er op mijn pad komt. That where we end up, is not as important as the journey we’ve travelled...

Heel veel liefs, Tanja

Oja, ik ben nog op zoek naar iemand die in de periode van half maart tot half september mijn appartementje in Utrecht zou willen huren. Het is geschikt voor 2 personen. Mocht je interesse hebben of nog iemand weten: let me know!

  • 04 Februari 2011 - 18:15

    Anneke:

    Denk dat ik de eerste ben om je te feliciteren met het invullen van je droom. Weet dat ik altijd aan je denk en op de hoogte blijf van al je doen en laten. Zo ver weg maar in deze tijd ook zo dicht bij. Vind het super stoer van je en ben trots op je. Ik ga ervoor met jou. Liefs!

  • 04 Februari 2011 - 18:23

    Youri:

    Eindelijk een blog :)

    Ben benieuwd naar je verhalen, zal een avontuur worden wat je nog aan je kleinkinderen gaat vertellen :)

  • 04 Februari 2011 - 18:26

    Anouk:

    Lieve Tanja,
    Leuk dat je nu ook je weblog hebt klaargemaakt, ik moet zeggen je bent supergoed bezig ook met facebook enzo;)
    social media tanja is in the house!!

    liefs

  • 04 Februari 2011 - 18:44

    Mariëtte:

    Ha lieverd,

    Pfff, kleine meisjes worden écht groot! Vroeger kwam je geregeld om advies, maar wat ben jij gegroeid zeg! Inmiddels is het zo ongeveer andersom !!
    Waar ik af moet haken omdat ik niet naar Indonesië durf te vliegen gaat mijn jonge vriendinnetje gewoon lekker in haar eentje haar droom wél achterna. Eén van de vele dan wel te verstaan. (-:
    Wat ontzettend goed!!!!!! Je moeder is trots op je, je vader ook, weet ik zéker. Hoewel ze altijd stiekem zullen denken.... mijn kleine meisje.....
    En ik denk... mijn kleine vriendinnetje... ze DOET het maar mooi even WEL!!!! Tan, ik zie je zeker nog, maar ik ben enorm trots dat ik zo'n vriendin heb. Met recht een WERELDMEID !! Dikke kus XXX

  • 04 Februari 2011 - 20:23

    René:

    Vet!!!
    Keep up the good works girl.
    Ik ga je missen...ook al is het maar 6 maanden ;-)

  • 06 Februari 2011 - 12:42

    Jord:

    Tan, mooie eerste post; dat er nog maar vele mogen volgen! :)

    Echt heel veel respect dat je het gewoon gaat doen. Je gaat vast een ongelofelijke ervaring opdoen daar.

    Heel veel plezier en succes!

    X Jord

  • 07 Februari 2011 - 16:58

    Willine Roest:

    Topmeid! Ik jou weblog ook volgen! Super dat onze blogs bij elkaar staan op FB. Heel veel succes met alle voorbereidingen nog!

    Liefs

  • 07 Februari 2011 - 18:55

    Frank:

    Hey Tan!

    Leuke post hoor! Ik vind het echt onwijs knap en goed van je dat je dit gaat doen.
    Spannend! Maar gaat vast allemaal goed komen.

    Geniet ervan, en zorg voor een ervaring die je nooit zal vergeten!

    Succes!

    Frank

  • 12 Februari 2011 - 19:15

    Jeannet:

    Hoi,
    De site staat onder mijn favorieten!!!
    I'll be watching you!!
    Xx

  • 18 Februari 2011 - 11:06

    Noor:

    hoi hoi,

    nou het was toch. nu..hahaha.
    Geniet er lekker van..:)

  • 05 Maart 2011 - 13:06

    Jettie En Henk:

    Ha Tanja,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Nog maar een paar dagen en dan begint het Grote Avontuur. Dit zal een onvergetelijke ervaring voor je zijn.
    Geniet van alles, we wensen je een mooie tijd toe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2011

And I'm back...

06 September 2011

Time flies...

15 Juli 2011

Een dagje uit mijn leven in Ghana

11 Mei 2011

Twee keer thuis…

11 April 2011

Watervallen, aapje en ziekenhuizen…
Tanja

Actief sinds 08 Jan. 2011
Verslag gelezen: 895
Totaal aantal bezoekers 33538

Voorgaande reizen:

10 Maart 2011 - 20 September 2011

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: